Робота вчителя в межах шкільної підготовки учнів до ЗНО
Питання «Як ефективно підготувати учнів до складання ЗНО?» вже десять років поспіль турбує педагогічну громадськість і потребує вирішення низки питань, які стоять перед майбутніми абітурієнтами, батьками, вчителями і, звичайно ж , адміністрацією.
За роки існування зовнішнього незалежне оцінювання, незважаючи на неодноразові спроби девальвувати його роль та значення, зберегло свою суспільну підтримку та реноме єдиної (на сьогодні) успішної освітянської реформи. Та й не лише освітянської. Підтвердженням цьому є результати соціологічних опитувань, проведених у листопаді 2013 р. Фондом «Демократичні ініціативи ім. Ілька Кучеріва»: ЗНО підтримують 53% (нецільова група) та 65% (цільова група) опитаного населення. Тож, на перший погляд, начебто все добре. Та то лише на перший погляд і лише для тих, хто не хоче вникати в суть проблем цієї системи та розв’язувати їх. Навіть, якщо вони це мають робити за посадою. А таких проблем за десятиріччя назбиралося чимало.
В Харківському технічному ліцеї № 173 створено власну модель підготовки до ЗНО
Функціонування будь-якої освітньої моделі підпорядковане тієї чи іншої мети.
Метою створення моделі підготовки до ЗНО у ліцеї було підвищити якість навчальних досягнень учнів з предметів тестування. Педагогічними умовами, тобто взаємозв’язаною сукупністю внутрішніх параметрів та зовнішніх характеристик функціонування, що забезпечують високу результативність навчального процесу і відповідають психолого-педагогічним критеріям оптимальності (В. Манько), які були виділені при створенні нашої моделі є:
- набір дисциплін, які винесено на ЗНО,(кількість, їх незмінність з року в рік);
- специфікація тесту ЗНО (форма, час виконання, кількість завдань, складність завдань);
- програма ЗНО (чи винесено весь програмовий матеріал чи матеріал, вивчення якого відбувалось впродовж 10-11 класів навчання);
- специфіка тестових завдань в залежності від предмету (завдання із використанням карт у тесті з історії, географії; малюнки обладнання лабораторних робіт у тесті з фізики, хімії і т.і.);
- когнітивні рівні (завдання на знання понять, пошук закономірностей, характеристик, причинно-наслідкові зв’язки, аналіз процесів, їх синтез, оцінювання) ;
- рівень підготовленості із предмету, успішність учнів).
Модель сконструйована як послідовність вирішення конкретних завдань.
Звичайно, ми всі розуміємо, що підготовка до ЗНО у 11-му класі, це все одно, що прочитати запитання до іспиту за годину до нього. Процес підготовки до ЗНО у ліцеї починається з 5-го класу. Це, перш за все має мотиваційний аспект і по-друге знімає психологічний дискомфорт, який обов’язково з’являється під час тестування. І цей процес починається із знайомства з самою формою тестових завдань, із детальних інструкцій вчителя до їх виконання. Також нами було напрацьовано алгоритм реалізації методики підготовки до ЗНО на рівні учнів і вчителів. Модель має двовимірну (дворівневу) структуру. Перший вимір зумовлений застосуванням тестових завдань на різних етапах уроку.
Другий вимір зумовлений постановкою цілей навчання для кожної окремої дисципліни. Цілі навчання конкретної дисципліни уточнюють і визначають цілі освіти сучасної людини як такі і мети конкретного закладу з урахуванням специфіки дисципліни, обсягу годин навчального курсу, вікових та інших індивідуальних особливостей учнів. Як правило, цілі показують загальні стратегічні орієнтири та напрямки діяльності педагогів і учнів.
При підготовці до ЗНО з біології особлива увага звертається на рішення задач з генетики, завдань із використанням малюнків, схем, таблиць.
Значну частину тесту зовнішнього незалежного оцінювання з біології, а саме 28% завдань, складають завдання з використанням малюнків. Тому вже в 7-му класі, вивчаючи курс ботаніки, доцільно використовувати різноманітні прийоми та методи навчання. Наприклад: застосовування візуального методу з метою осмислення біологічних явищ, процесів, який сприяє усвідомленню результатів спостережень, лабораторних робіт, фактів, одержаних із підручника, переходу школярів від конкретно-образного до абстрактного мислення. А також кращому запам’ятовуванню навчального матеріалу, якісному засвоєнню біологічних понять. Організація роботи учнів з підручником, залучення їх до оволодіння навичками візуального моделювання потрібно починати з пояснення важливості таких понять, як опорні конспекти, малюнки. Цей підхід сприяє формуванню в учнів навичок самоуправління своєю пізнавальною діяльністю, допомагає засвоїти алгоритм дій у процесі згортання здобутої з підручника інформації, допомагає школярам виявляти та усвідомлювати суттєве: особливості будови, взаємозв’язок будови і функцій, ознаки подібності та відмінності, пристосування до умов існування. При встановленні взаємозв’язку будови та функцій доцільно з’ясувати причинно-наслідкові зв’язки цього біологічного явища.
Приклади тестових завдань з вибором однієї правильної відповіді:
- Муха це-це переносить захворювання
А Сонну хворобу
Б Малярію
В Лейшманіоз
Г Токсоплазмоз
- До безхвостих земноводних належить
А Тритон
Б Квакша
В Саламандра
Г Ящірка
- По легеневій артерії рухається кров
А Венозна
Б Артеріальна
В Капілярна
Г Змішана
Приклади тестових завдання на встановлення відповідності:
- Установіть відповідність між видами рослин (1 - 4) та типом плоду (А - В), який для них притаманний
|
А Кістянка |
|
Б Стручок |
|
В Біб |
|
Г Ягода |
|
Д Коробочка |
Результати ЗНО з біології випускників
Харківського технічного ліцею № 173
(за шкалою 100 – 200 балів) 2012 – 2016 роки
Рік |
Всього від загальної кількості випускників |
Результати |
Учні, які вступили до профільних вузів |
|||||
100 -123 б |
124 – 150 б |
150 – 172,5 б |
173 – 200 б |
в т.ч від 190,5 до 195 |
в т.ч від 195,5 – 199, 5 |
|||
2012 Інформаційно-технологічний профіль навчання |
10 (25%) |
0% |
10% |
10% |
80% |
10% |
0% |
Трегуб Євген (Медичний університет) Виноградова Альона (Медичний університет) Мірошник Олександр (Медичний університет) Дам Тху Тхао (Медичний університет) |
2013 хіміко-біологічний профіль навчання |
12 (24%) |
0% |
8,3% |
41,7% |
50% |
0% |
8,3% |
Нгуєн Хоанг Іуєн (Медичний університет) Івченко Владислав (ХНУ ім.. Каразіна, медичний факультет) Фам Нгок Туан (Медичний університет) Ковальва Ксенія (ХНУ ім. Каразіна, медичний факультет) Нгуєн Тхі Лієн (Медичний університет) Гончаров Олексій (ХНУ ім.. Каразіна, медичний факультет) Доан Тхі Куін Чанг (Медичний університет) Гладков Михайло (Фармацевтична академія) |
2014 математичний профіль навчання |
5 (11,6%) |
0% |
20% |
0% |
80% |
20% |
0% |
Головенцов Євген (Медичний університет) Мала Вікторія (ХНУ ім.. Каразіна, медичний факультет) Кривенко Анастасія (Фармацевтична академія) Панасенко Владислав (ХНУ ім.. Каразіна, медичний факультет) Тху Ха (Медичний університет) |
2015 хіміко-біологічний профіль навчання |
15 (25%) |
0% |
0% |
20% |
80% |
20% |
8,3% |
Рижова Дарина (Медичний університет) Данг Чанг (Фармацевтична академія) Батир Оксана (Фармацевтична академія) Лє Альна (ХНУ ім.. Каразіна, медичний факультет) Даниленко Антон (Фармацевтична академія) Нгуєн чонг Тхай (Медичний університет) Кудімова Марина (Медичний університет) Бур'ян Валерія (ХНУ ім.. Каразіна, медичний факультет) Нго Туєт Нга (Медичний університет), Нгуєн В'єт Хинг (Медичний університет) Доан Фионг Медичний університет) Орел Влада (Фармацевтична академія) |
2016 Математич-ний профіль навчання |
8 (25%) |
0% |
25% |
25% |
50% |
0% |
0% |
Булянська Орина (Медичний університет) Гуменна Марина(ХНУ ім.. Каразіна, медичний факультет) Касьянова Дарина (Медичний університет) Фам Фі Хунг (Медичний університет) Фам Нгок Тху (Фармацевтична академія) Нгуєн Данг Тхієн (Фармацевтична академія) Комарова Олександра (Медичний університет) Гарг Сімран (Медичний університет) |
Результати ЗНО з біології
випускників денних загальноосвітніх навчальних закладів Слобідського району
усіх типів і форм власності
(за шкалою 100-200 балів)
2012 – 2016 роки
Місце у районному рейтингу |
Навчальний рік |
Взяли участь випускників |
Отримали 160-200 балів |
|
% |
Кількість випускників |
|||
3 |
2012 |
10 |
80 |
8 |
2 |
2013 |
12 |
91,63 |
9 |
2 |
2014 |
5 |
80 |
4 |
2 |
2016 |
8 |
75 |
6 |