Опис педагогічного досвіду
Тема досвіду: Практико-орієнтовані завдання на уроках біології як умова формування ключових компетентностей особистості
Мета досвіду: розробка та втілення в навчально-виховний процес прийомів, методів та завдань практичного спрямування, що відповідають практико-орієнтованим педагогічним технологіям.
Адреса досвіду: Харківський технічний ліцей № 173 Харківської міської ради Харківської області.
Автор досвіду: Одінець Тетяна Олександрівна, учитель біології, "Спеціаліст вищої категорії", "учитель-методист".
Актуальність досвіду: Особливі вимоги до практичної підготовленості учня вимагає сам світ, який швидко змінюється. Знання, які надають у школі, застарівають раніше, ніж учень встигає пройти весь курс. Це стосується й біології. Тому більш важливо навчити його здобувати нові знання та навички, орієнтуватися в потоці інформації, щось робити, а не транслювати певні концепції та факти.
Наукова основа досвіду.
Практико-орієнтовані технології тісно пов’язані з особистісно-діяльнісним підходом, що його сформулювали ще до середини 80-х рр. минулого століття Л. Виготський, О. Леонтьєв, С. Рубінштейн, Б. Ананьєв. Особистість розглядалася ними як суб'єкт діяльності, який сам, формуючись у діяльності й у спілкуванні з іншими людьми, визначає характер цієї діяльності й спілкування. Виходячи з інтересів учня, рівня його знань і вмінь, учитель визначає навчальну мету заняття й формує, спрямовує й корегує весь освітній процес з метою розвитку особистості учня. При цьому фахівці довели, що найбільш ефективно цей розвиток відбувається за умови активної діяльності учня на уроці.
Звісно ж, такий підхід повністю корелює з ідеєю компетентностей, що була прийнята вітчизняною освітою дещо пізніше. Компетентність – це набута в процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці. Наукове підґрунтя та практичні аспекти компетентнісного підходу в навчанні розробляло багато фахівців: О. Пометун, Л. Паращенко, Н. Бібік та інші. Існуючий досвід відображений на рівні Державного стандарту та навчальних програм.
Поняття практико-орієнтованого навчання дещо звужує, але й конкретизує зміст компетентнісного підходу. За визначенням Н. Грицай, практико-орієнтоване навчання – це таке навчання, яке спрямоване на формування практичних умінь та навичок учнів, забезпечення зв’язку між теоретичними знаннями та реальною професійною діяльністю. Знання та навички, набуті учнями в процесі вивчення предмету біології, будуть застосовані в житті.
Про що зазначає І. Калугіна: практико-орієнтоване навчання забезпечує набуття нових знань і формування практичного досвіду їх використання під час вирішення життєво важливих завдань і проблем. Висловив своє ставлення до практико-орієнтованого навчання А.Вербицький, який асоціює таку освіту з контекстним навчанням. Сутність навчання вбачаю в забезпеченні динамічної трансформації засвоєної навчальної інформації як певної знакової системи, що заміщує реальні предмети та явища на понятійному рівні в особистісне знання, яке не лише адекватно відображає дійсність, а й перетворюється в засіб здійснення та регуляції професійної діяльності, набуває особистісного смислу й відображає ставлення людини до праці. Дійсно, знання без їх поміщення в контекст реального життя будуть «мертві». Таким контекстом можуть бути й практичні повсякденні завдання, і сортування нової інформації, і побудова відносин з іншими людьми задля досягнення результату.
Використовую поняття «практико-орієнтовані технології», щоб підкреслити, що йдеться про розробку алгоритмів дій учителя, які будуть містити конкретний набір дій, вимірюваний результат та певну стійкість щодо невеликих змін у початкових умовах, у яких доводиться працювати вчителю. Звісно ж, основним змістом при використанні таких технологій залишається набуття, окрім знань, умінь і навичок, досвіду практичної діяльності.
♦ Енциклопедія інтерактивного навчання/ О.Пометун: Київ, 2007
♦ Сучасні технології навчання у методичній підготовці майбутніх учителів біології (Н.Б.Грицай)
♦ Методика розвитку критичного мислення на уроках (О.Пометун)
♦ Використання проектної технології навчання на уроках природознавства
♦ Роль уроків біології в розвитку в учнів навичок науково-дослідницької діяльності (Пантелей Г.Г.)